L'infant està immers en un món de ritmes, sons, veus i melodies que identifica i comença a assimilar, fins i tot abans de néixer. Durant els primers dos anys apreciem que manifesta plaer en escoltar uns determinats sons, compassar seqüències rítmiques i elaborar les primeres produccions vocals, però a mesura que vagi creixent ampliarà totes aquestes possibilitats i capacitats, especialment si rep una educació rítmico-musical adequada.
Especialment en aquests primers estadis és important no menystenir la capacitat expressiva de la comunicació rítmico-musical, sobretot mentre l'expressió verbal no ha assumit plenament aquesta funció de manera predominant.
El llenguatge rítmico-musical és inherent al desenvolupament de l'infant, però és complex de definir-lo, atès que integra diversos elements amb funcions diferents que estableixen relacions entre ells. Per fer possible l'aprenentatge, cal mostrar cada element per separat, perquè els infants els assimilin individualment i després, quan es mostrin en conjunt, no els confonguin.
Amb aquest objectiu, pretenem donar una sèrie d'activitats que facilitin l'acostament al llenguatge rítmico-musical.
El tempo i la durada (ritme): a partir del 4 mes de gestació reacciona davant els primers estímuls rítmics procedents del batec del cor de la mare. El ritme intern s'expresa de manera espontània, per tant en aquesta etapa l'educació del ritme va adreçat al descobriment del ritme propi.
En l'aprenentatge del ritme extern es pot contribuir a l'assimilació utilitzant instruments de percussió i organitzant l'espai, també poden ser útils els cants i peces músicals que tinfuin una estructura rítmica clara, com les marxes o cançons de falda.
Alguns links de recursos:
http://grups.blanquerna.url.edu/m11/infantil/continguts.htm
http://www.escolawaldorf.org/nweb/node/235
http://www.edu3.cat/Edu3tv/Fitxa?p_id=21539
http://www.youtube.com/watch?v=u6AQvxAgb1o
http://www.mamalisa.com/?t=sc&p=282&c=45
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada