dimarts, 29 de gener del 2013

COMUNICACIÓ I EXPRESSIÓ LOGICOMATEMÀTICA:

La vida és plena de nocions matemàtiques. Accions com classificar, ordenar, agrupar, seriar, etc, formen part de les tasques diàries de qualsevol persona i estan relacionades amb diferents conceptes matemàtics que es manegen d'una manera gairebé inconscient. 

Els conceptes logicomatemàtics que es poden treballar són: 
  • Qualitat: Propietats, atributs o característiques que tenen els objectes. Es pot treballar a partir del joc heurístic, la panera dels tresors o els racons de joc ( de disfresses, de cuineta, de botigues, de plàstica, de l'aigua), respectivament. 
                                                    

  • Quantitat: Pot sorgir amb el joc lliure, les activitats quotidianes o en qualsevol moment, ja que l'entorn ofereix als infants moltes possibilitats d'experimentar amb les quantitats (molt/poc, una mica, un/dos/tres). Les diverses activitats poden estar centrades en el reconeixament del propi cos, de l'experimentació amb diferents materials. 











  • Nombre: Des de molt petits els infants reciten una sèrie numèrica, compten amb els elements d'un grup, identifiquen el grafisme d'un nombre, expressen amb els dits la seva edat, etc. Tot i que, això no indica que l'infant hagi assumit la idea de nombre. 

  • Mesura: És una comparació de dues quantitats d'una mateixa magnitud. Es pot treballar segons la longitud (llarg/curt, ample/estret), segons la superfície (rodó/quadrat), segons el volum (gran/petit/mitjà) i segons el seu pes (pesat/lleuger). 
         
                              
  • Espai: Les nocions espacials com l'orientació, la situació i la distància en un principi estan relacionades amb l'esquema corporal i la motricitat pròpia. Es poden treballar els conceptes com a dalt/a baix, al davant/ al darrere, a un costat/ a l'altre, etc. 
Jugar amb caixes de cartró
mitjançant l'experimentació.

  • Temps: Quan s'interioritza aquest concepte, mitjançant les rutines i les activitats quotidianes (poden verbalitzar accions com; ara, després, abans) és important anar introduint aspectes que hi estan relacionats, com ara la noció de velocitat (ràpid/lent). Es pot treballar amb activitats com: 
      1. Saludar segons el moment del dia (bon dia, bona tarda).
      2. Diferenciar la nit (tranquil·litat) amb el dia (soroll). 
      3. Verbalitzar el que es fa. 
      4. Calendari i assenyalar el dia que som. 
      5. Produir moviments a ritmes diferents per a comprendre el concepte de ràpid/lent. 
      6. Les rutines diàries a l'escola. 
Agafar dues espelmes iguals i les posem en un prestatge, quan
 s'inicii una activat n'encenem una, i quan s'acabi l'apaguem.
A continuació es podrà veure el concepte  de temps. 



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada